کد خبر: ۷۶۰۶۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
۶ کشور درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت را ارائه کردند

جنگ اوکراین| بریتانیا: تهاجم روسیه در تمام جبهه‌ها در برابر مقاومت اوکراینی‌ها متوقف شده

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ضمن انتقاد از «خائنان» در داخل این کشور گفت که کشور‌های غربی با کمک «ستون پنجم» به دنبال ایجاد ناآرامی در روسیه هستند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید ولادیمیر پوتین یک «جنایتکار جنگی» است. دیوان بین‌المللی دادگستری از روسیه خواست تا فورا تهاجم نظامی به اوکراین را متوقف کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان سخنرانی مجازی در کنگره آمریکا بار دیگر درخواست برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش را تکرار کرد. گزارش‌ها از افزایش شمار قربانیان غیرنظامی به ویژه کودکان در شهر تحت محاصره ماریوپل حکایت دارد.
جنگ اوکراین| بریتانیا: تهاجم روسیه در تمام جبهه‌ها در برابر مقاومت اوکراینی‌ها متوقف شده
آفتاب‌‌نیوز :

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین روز پنجشنبه در حالی وارد چهارمین هفته خود شد که دیوان بین‌المللی دادگستری از روسیه خواسته است تا عملیات نظامی در اوکراین را فورا به حالت تعلیق درآورد.

در تحولی دیگر مقامات اوکراین اعلام کرده‌اند که ارتش روسیه ساختمان تئاتر ماریوپل را که «بیش از هزار نفر» در آن پناه گرفته بودند هدف گرفته است. با وجود گذشت چند ساعت از انتشار این خبر هنوز گزارشی از تلفات احتمالی این حمله منتشر نشده است.

وزارت دفاع روسیه حمله به تئاتر ماریوپل را تکذیب کرده است. مقامات محلی در ماریوپل که به محاصره نظامیان روسیه در آمده است گفته‌اند که بیش از دو هزار نفر غیرنظامی تاکنون در این شهر کشته شده‌اند.

سازمان ملل خواهان تحقیق درباره تلفات گسترده غیرنظامیان در اوکراین شد

رزماری دی‌کارلو، رئیس بخش سیاسی سازمان ملل خواستار تحقیق درباره تلفات گسترده غیرنظامیان و تخریب صدها ساختمان مسکونی، مدرسه، بیمارستان و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین و پاسخگویی مسئولان است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در شورای امنیت گفت که «قوانین بین‌المللی بشردوستانه در منع حملات مستقیم به غیرنظامیان در عملیات‌های نظامی و تضمن حفاظت از آن‌ها، کاملا شفاف است».

با این حال او گفت که بسیاری از حملات روزانه که شهرهای اوکراین را مورد هدف قرار می‌دهند منجر به تلفات غیرنظامی و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی می‌شود.

شولتس: پناهندگان اوکراینی به چالش بزرگی برای آلمان تبدیل می‌شود

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که تعداد فزاینده اوکراینی‌هایی که به دنبال پناهندگی در آلمان هستند به یک «چالش بزرگ، بزرگ» تبدیل خواهد شد.

وی با وجود اشاره به این چالش گفت که کمک به اقامت اوکراینی‌ها با توجه به اینکه برای ورود به آلمان نیازی به ویزا ندارند و دسترسی خودکار به مراقبت‌های بهداشتی و آموزش و همچنین دوره‌های آموزش زبان دارند باید نسبتا آسان باشد.

پلیس آلمان می‌گوید که تاکنون نام نزدیک به ۱۹۰ هزار اوکراینی را که از حمله روسیه به کشورشان فرار کرده‌اند، ثبت کرده است.

بلینکن: با بایدن موافقم، روسیه مرتکب جنایت جنگی شده است

رهبران ایالات متحده در حال تشدید لفاظی‌های خود علیه روسیه هستند به‌طوریکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه گفت با آنچه که جو بایدن دیروز مطرح و پوتین را به جنایت جنگی متهم کرد، موافق است.

وی افزود: «هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، جنایت جنگی است. برای من دشوار است که نتیجه بگیرم که روس‌ها خلاف این کار را انجام می‌دهند.»

وی به بمباران هوایی روسیه از جمله اهداف غیرنظامی متعدد اشاره کرد.

بلینکن تاکید کرد که کارشناسان ما در حال مستندسازی و بررسی جنایت‌های جنگی احتمالی در اوکراین هستند.

چاووش اوغلو: اوکراین می‌خواهد که ترکیه ضامن توافق احتمالی با روسیه باشد

وزیر امور خارجه ترکیه که روز پنجشنبه به لویو در غرب اوکراین سفر کرده بود از درخواست مقامات اوکراینی برای آنکه کشورش ضامن توافق احتمالی صلح میان مسکو و کی‌یف باشد، خبر داد.

آقای چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه پس از سفر به اوکراین امید کشورش برای حصول توافق آتش‌بس میان طرفین درگیر در جنگ بیشتر شده، تصریح کرد که ترکیه از سوی کی‌یف به عنوان یکی از ضامن‌های امنیتی پیشنهاد شده و روسیه نیز مخالفتی با این پیشنهاد نکرده است.

در پیشنهاد مطرح شده از سوی اوکراین علاوه بر ترکیه، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان نیز به عنوان ضامن امنیتی معرفی شده‌اند.

وزیر امور خارجه ترکیه که پیش از اوکراین به روسیه نیز سفر کرده بود در ادامه یادآور شد که در صورت فراهم شدن زمینه انعقاد توافق آتش‌بس میان طرفین احتمال دیدار رهبران روسیه و اوکراین نیز وجود خواهد داشت.

«هزار» داوطلب چچنی در راه اوکراین

رمضان قدیروف، رهبر جمهوری چچن، روز پنجشنبه اعلام کرد که یک هزار نفر از افراد داوطلب چچنی سه هفته پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه برای شرکت در جنگ عازم اوکراین هستند.

رئیس این جمهوری خودمختار فدراسیون روسیه با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که یکی از بستگانش رهبری هزار داوطلب چچنی خواهان حضور در میدان‌های نبرد در اوکرین را در بر عهده دارد.

وی همچنین در این پیام از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به عنوان «عملیات ویژه برای غیرنظامی کردن اوکراین» یاد کرد.

کرملین: جنگ امکان پاکسازی جامعه روسیه از خائنان را فراهم می‌کند

کاخ ریاست جمهوری روسیه روز پنجشنبه با تاسی از سخنان بسیار تند روز گذشته ولادیمیر پوتین، تهاجم نظامی ارتش این کشور به اوکراین را فرصتی برای «پاکسازی جامعه» و شناسایی «خائنان» ارزیابی کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در توضیح این مطلب گفت: «در چنین شرایطی، بسیاری از مردم نشان می‌دهند که خائن هستند و از جریان زندگی ما خارج می‌شوند؛ برخی استعفا می دهند و برخی کشور را ترک می کنند. این یک تطهیر است. برخی دیگر قانون را زیر پا می گذارند و مطابق قانون مجازات می شوند.»

شمار قابل توجهی از شهروندان روس که تعداد دقیق آنها مشخص نیست طی سه هفته گذشته پس از تهاجم نظامی ارتش به اوکراین به دلیل فشار‌ها و تنگناهایی که از سوی مقامات دولت بر آنها تحمیل شده کشور را ترک کرده‌‌اند.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه سپس مدعی شد که «بسیاری از مردم روسیه خواهان حمایت از رئیس جمهوری هستند» و «این افراد اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند.»

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در یک سخنرانی عجیب تهاجم نظامی کشورش به اوکراین را یک «موفقیت» خواند و غرب و تحریم های کشورهای غربی را رویکرد نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

اوکراین: دست کم ۲۱ نفر در حمله توپخانه‌ای روسیه به شهر مرفا کشته شدند

دادستانی منطقه‌ای خارکیف در شرق اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد در جریان حملات توپخانه‌ای ارتش روسیه به شهر مرفا واقع در نزدیکی شهر محاصره شده خارکیف درش شرق اوکراین دست کم ۲۱ نفر کشته شدند.

در بیانیه دادستانی خارکیف آمده است که این حملات حوالی ساعت سه بامداد روز پنجشنبه به وقت محلی انجام شده و ۲۵ زخمی نیز بر جای گذاشته است.

به گفته منبع یاد شده، در این حملات یک مدرسه و یک مرکز فرهنگی ویران شده و حال دست کم ۱۰ نفر از مجروحان نیز وخیم گزارش می‌شود.

اوکراین از اتحادیه اروپا خواست پوتین را «جنایتکار جنگی» بشناسد

وزیر دفاع اوکراین روز پنجشنبه از اتحادیه اروپا خواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به عنوان «جنایتکار جنگی» قلمداد کند.

الکسی رزنیکوف همچنین از کشورهای اروپایی خواست برای کمک به کی‌یف در مبارزه با نیروهای روسیه، تسلیحات بیشتری به اوکراین بفرستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با «جنایتکار» خواندن همتای روس خود به دلیل بمباران شهرهای اوکراین توسط نیروهای تحت امر او، خشم کرملین را برانگیخت.

وزیر دفاع اوکراین که برای اعضای کمیته امور خارجه پارلمان اروپا سخن می‌گفت در ادامه تاکید کرد: «این فقط یک جنگ نیست، ترور دولتی است. ارتش منظم متجاوزان با آگاهی کامل در حال نابودی غیرنظامیان هستند.»

وی سپس از همه اعضای پارلمان اروپا خواست به مانند ایالات متحده، ولادیمیر پوتین را یک «جنایتکار جنگی» معرفی کنند.

به گفته وزیر دفاع اوکراین بیش از ۴۰۰ مدرسه، ۱۱۰ بیمارستان و هزارمجتمع مسکونی در سراسر اوکراین سه هفته پس از آغاز حمله ارتش روسیه به کلی تخریب شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر: اوکراین به نقض حقوق اسرای روس پایان دهد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای از مقامات اوکراین خواست تا به «نقض حقوق» اسرای روس پایان دهند.

در این بیانیه آمده است: «مقامات اوکراین باید انتشار ویدئو‌های سربازان روسی به اسارت درآمده در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را متوقف کنند.»

سازمان ملل: تنها طی ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر شمار پناهجویان اوکراینی افزوده شد

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید تنها در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر شمار پناهجویان اوکراینی افزوده شده است. به گفته این نهاد این رقم علاوه بر آمار بیش از سه میلیون پناهجویی است که پیش از این اعلام شده بود.

به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل حدود دو میلیون نفر نیز در داخل خاک اوکراین مجبور ترک محل سکونت خود شده‌اند.

بریتانیا سامانه دفاع موشکی به لهستان می‌فرستد

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید کشورش در واکنش به حمله روسیه به اوکراین سامانه دفاع موشکی به لهستان می‌فرستد.

وزیر دفاع بریتانیا که به لهستان، متحد کشورش در ناتو سفر کرده است گفت که لندن سامانه موشک ضدهوایی با برد متوسط را به همراه یکصد متخصص در لهستان مستقر می‌کند. وی هدف از این تصمیم را «حفاظت از حریم هوایی لهستان» در برابر «تهاجم بیشتر روسیه» عنوان کرد.

روسیه چند روز پیش به منطقه‌ای در نزدیکی مرز لهستان در غرب اوکراین حمله کرده بود.

وزیر خارجه فرانسه: روسیه تظاهر به مذاکره می‌کند

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه روسیه را متهم کرد که «تظاهر به مذاکره بر سر آتش‌بس» می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه افزود که ارتش روسیه با پیروی از «مدل حلب و گروزنی» دست به بمباران «بی‌رویه» و ایجاد آنچه «دالان‌های بشردوستانه» خوانده می‌شود زده است. وزیر خارجه فرانسه مسکو را متهم کرد که با طرح «درخواست‌های حداکثری» به دنبال «تسلیم کردن» اوکراین است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی: جنگ در اوکراین تجارت جهانی را مختل می‌کند

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی روز پنجشنبه هشدار داد که جنگ در اوکراین تجارت بین‌المللی و زنجیره عرضه کالا و مواد اولیه را مختل می‌کند.

به گفته کارشناسان این سازمان حمله نظامی روسیه به اوکراین همچنین به رشد اقتصادی در سطح جهان ضربه خواهد زد. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی افزوده است که مناقشه جاری در اوکراین منجر به افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان خواهد شد.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تخمین زده است که جنگ در اوکراین میزان رشد اقتصادی طی یک سال آینده را ۱.۰۸ درصد کاهش خواهد داد. سطح کاهش رشد اقتصادی در ۱۹ کشور حوزه یورو ۱.۴ درصد خواهد بود.

کارشناسان سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بر این باور هستند که هزینه‌های دولتی و کاهش مالیات‌ها می‌تواند تا حدودی از آسیب‌های اقتصادی مناقشه در اوکراین بکاهد.

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین: حملات هوایی به ماریوپل ادامه دارد

دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید حملات هوایی به شهر محاصره‌شده ماریوپل ادامه دارد. این نهاد افزوده است که روسیه صبح روز پنجشنبه نیز شهر ماریوپل را هدف گرفته است.

مقامات اوکراین می‌گویند هنوز وضعیت غیرنظامیانی که در ساختمان تئاتر ماریوپل پناه گرفته بودند مشخص نیست. به گفته آن‌ها این ساختمان که «صد‌ها نفر» در آن پناه گرفته بودند روز چهارشنبه هدف حمله هوایی روسیه قرار گفت.

وزارت دفاع بریتانیا:

تهاجم روسیه به طور گسترده در تمام جبهه‌ها در برابر مقاومت اوکراینی‌ها متوقف شده

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در تمام جبهه‌ها به دنبال مقاومت اوکراینی‌ها به طور گسترده متوقف شده است. بنا به اعلام این وزارتخانه نیرو‌های روسیه در اوکراین تلفات زیادی داشته‌اند و طی روز‌های گذشته به پیشرفت زمینی، دریایی و هوایی اندکی دست یافته‌اند.

لندن افزوده است که «اکثر قلمرو اوکراین از جمله تمام شهر‌های بزرگ» همچنان تحت کنترل نیرو‌های اوکراینی است.

مدودف: روسیه دشمنانش از جمله آمریکا را سر جایشان خواهد نشاند

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه می‌گوید مسکو دشمنانش به سرکردگی آمریکا را سر جایشان خواهد نشاند.

او که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس‌جمهوری روسیه بود تاکید کرد که دشمنان کشورش به دنبال از هم پاشاندن روسیه هستند. دیمیتری مدودف هم‌اکنون معاون دبیر شورای امنیت روسیه است.

کرملین رای دیوان بین‌المللی دادگستری را رد کرد

کاخ کرملین روز پنجشنبه رای صادره از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری که در آن از روسیه خواسته شده است حمله نظامی به اوکراین را فورا به حالت تعلیق درآورد رد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت: «ما نمی‌توانیم این تصمیم را مدنظر قرار دهیم.» وی افزود که برای اجرای تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری هر دو طرف مناقشه باید موافق باشند.

یک موسسه تحقیقاتی: جنگ در اوکراین رشد اقتصادی آلمان را به نصف کاهش می‌دهد

موسسه تحقیقاتی «آی اف دبلیو کیل» در آلمان روز پنجشنبه تخمین زد که جنگ در اوکراین رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۲ را به نصف کاهش می‌دهد.

این اندیشکده تخمین زده است که رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۲ به دنبال جنگ در اوکراین به ۲.۱ درصد خواهد رسید. اقتصاددانان تا پیش از حمله روسیه به اوکراین پیش‌بینی می‌کردند که رشد اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۲ به چهار درصد برسد.

مقامات پاناما: سه کشتی با پرچم ما در دریای سیاه با موشک‌های روسیه مورد هدف قرار گرفتند

مقامات پاناما می‌گویند سه کشتی که با پرچم این کشور در دریای سیاه در حال حرکت بودند با موشک‌هایی که روسیه شلیک کرده است مورد هدف قرار گرفتند. به گفته آن‌ها یکی از این کشتی‌ها غرق شده است.

با این حال مقامات پاناما می‌گویند که خدمه این کشتی در «سلامت» به سر می‌برند.

پاناما به ناوگان دریایی خود را هنگام رفت و آمد در آب‌های سرزمینی روسیه و اوکراین در وضعیت هشدار سطح بالا قرار داده است.

درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت

شش کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرده‌اند این شورا بعدازظهر روز پنجشنبه جلسه‌ای اضطراری تشکیل دهد. درخواست تشکیل این جلسه در آستانه رای‌گیری روز جمعه در مورد قطعنامه‌ای ارائه شده است که در آن حفاظت از غیرنظامیان «در شرایط آسیب‌پذیر» مطرح شده است. در پیش‌نویس این قطعنامه اشاره‌ای به روسیه و مسئولیت این کشور در تهاجم نظامی به اوکراین نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس ۱
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
15
4
زلنسکی باید زودتر با روسیه توافق کنه وگرنه هیچ دستاوردی براش نداره جز یک کشور ویران،و اروپا و آمریکا هم پشتش خالی کردند و فقط یکسری سلاحهای ضد زره دوش پرتاب بهش میدهند که فقط جلوی پیشروی نیرو به سمت شهر میگیره و نمیتونه جلوی موشک و بمباران هوایی بگیره و کشورهای غربی اگه بفهمند که اوضاع بسمت جنگ جهانی سوم پیش میره از خیر اوکراین میگذرند و به روسیه تقدیمش میکنند و غربی ها نهایت تحریم هایی که میتونستند هم اعمال کردند و از ممنوعیت پرواز هواپیمای روسی بر فراز اروپا و آمریکا و کشورهای غربی. تا بلوکه کردن چهار صد میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه و تا تحریم صنعتی و خروج شرکتهای خودرو سازی و صنعتی بلوکه کردن اموال روسهای مقیم کشورهای غربی،همانطور که روسها در حمله به اوکراین اشتباه تاکتیکی کردند که منجر به تلفات سنگین شد ،کشورهای غربی هم در اعمال تحریمها به قول خودشون متحدتر و محکمتر اعمال شد ولی اشتباه این بود به یک باره اعمال شد و اگر روسیه بتونه این تحریمها را تاب بیاره دیگه اروپا برگی برای چانه زنی نداره ولی روسها هنوز برگ انرژیشون خرج نکردند .
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
1
12
مرگ بر روسیه، لعنت بر پوتین، روسیاه باد مزدور پوتین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین